onsdag 9 mars 2011

Individuell lönesättning

Jag stöter på många myndigheter och företag som vill ha hjälp med individuell lönesättning. Syftet är att öka medarbetarnas incitament att arbeta hårdare och mer målmedvetet och därmed som arbetsplats öka sina resultat.

Jag talar om att våra uppdrag gör så att verksamheterna ökar sina resultat genom att medarbetarna presterar bättre genom att vi fokuserar på hur medarbetarna uppfattar sina arbetsförutsättningar. De arbetsförutsättningar som påverkar deras prestationer. Där finns naturligtvis mål och feedback, men det är många andra saker som påverkar också.

Jag brukar vara litet elak och också säga att "det ni gör är att ni straffar dem som inte har upplever optimala arbetsförutsättningar" .

Jag har en förutfattad uppfattning och den är att individuell lönesättning bör innebära massor med administrativt arbete och det finns risk för att markera revir mellan medarbetarna. Naturligtvis finns det metoder för att komma tillrätta med detta. Kombinationen individuell lönesättning och satsning på bra arbetsförutsättningar kan vara en metod.

Alternativet att renodlat satsa på att skapa bra arbetsförutsättningar för gruppen, där varje individ får de arbetsförutsättningar som han eller hon behöver för att fokusera på arbetet når längre. Vi vet också att kreativiteten ökar i verksamheter där medarbetarna upplever bra arbetsförutsättningar. jag tror också att engagemanget och samarbetet och ambitionerna att hjälpa varandra ökar i enheter där man upplever goda arbetsförutsättningar.

Jag tror på detta och jag jobbar med detta och jag hjälper till med detta! Jag älskar att se chefer, medarbetare och deras verksamheter att växa och bli mer effektiva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar