tisdag 5 april 2011

Personlig effektivitet i DN idag

Jag kollade på DNs nätversion idag och fann en artikel om att vi som jobbar är oerhört ineffektiva! Artikeln visar på brister i samordningen mellan personer och enheter och den personliga effektiviteten.

Jag har just genomgått en utbildning i personlig effektivitet där det gällde att ändra på mina vanor. Jag måste ändra mina arbetsvanor för gör jag inte det så faller jag tillbaka i gammalt beteende. Att ändra en vana tar tre månader säger man. För att lyckas med att ändra vanorna måste man ha återkoppling och uppmuntran. Jag har min uppmuntran i att min inkorg minskade från 4800 mejl till c:a 20. Inte fler än vad som får plats på en skärm. Jag har lärt mig att fatta beslut när jag får mejlen. Kasta, korta ärenden som jag lägger på hög och längre som jag tidplanerar i min kalender. Jag gör numera bara varje sak en gång.

Jag har ny struktur på mina epostmappar och som jag förändrar beroende på vad jag jobbar med och jag har samma struktur i mina dokument och en liknande struktur bland alla papper på kontoret. Resultatet blev att jag letar inte så mycket efter mina papper längre.

Och jag känner mig så glad, nöjd och stimulerad! Jag har koll på min arbetsdag. Jag var inte stressad förut och hade inga som helst problem med att ha stora högar i inkorgen. Jag är sån. Men nu ser jag att det är jätteskönt med tom inkorg och att ha beslutat och tidsplanerat viktiga saker. Mina timmar att läsa epost har nedgått från 6 timmar i veckan till max 1,5 timmar. Gissa vad jag använder dom timmarna till!

Så, jag är numera uppgraderad: Hans version 6.1 med ny strukturerad meny men med samma processor. Man slimmade de interna processerna i mitt arbetsminnet genom att onödiga sökningar i databasen eliminerades. Det var allt. På detta sparar jag minst 6 timmar i veckan! Passar bra nu när det snart blir vår!

Till DN:s artikel:  http://www.dn.se/ekonomi/sa-blir-du-mer-effektiv-pa-jobbet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar