tisdag 24 maj 2011

hög lön inte förutsättning för att lyckas på jobbet

Idag är jag i Karlstad och läste i min telefon (!) att ge hög lön till chefer innebär i allmänhet inte att de presterar mer i arbetet. Hög lön påverkade väldigt litet när det gällde befattningar där man skulle vara kreativ.

Jag är inte förvånad. Våra prestationskartläggningar och den internationella forskningen visar att höga löner inte påverkar vad man presterar i arbetet, d v s hög lön inntebär inte att man nödvändigtvis lyckas i jobbet! Förutsättningar för att lyckas i jobbet handlar om möjligheter att påverka, förhållandet till närmaste chefen, d v s återkoppling, mål, känna att chefen liter på mig, o s v, arbetsbelastning, stimulans i arbetet. Hög lön finns inte med som påverkande faktor.

Lönen påverkar ifall den upplevs orättvis och/eller väldigt låg. Då rinner massor med energi ut i frustration, ilska, diskussioner på arbetsplatsen.

Bonus, hur påverkar det? Ja, det beror på typ av befattning och om man utgår från en låg grundlön. Bonusen måste kopplas till aktiviteter som vederbörande ska utföra. Det är inte alla människor som presterar mer när man kopplar lönen till vad man presterar. Många jobbar mer fokuserat och effektivt när man har en trygg inkomst. Men extrem bonus påverkar prestationerna normalt inte så att man presterar extremt bra. Detta är som sagt mina funderingar och reflektioner...

Ja, fältet är fritt för kommentarer och synpunkter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar