tisdag 25 oktober 2011

Lyckas som företagare - jag har fått ett hedersuppdrag

Jag besökte Täbys årliga företagarmässa där många företag och föratagare möts.

I denna mässa visar även elever vid kommunens gymnasieskolor upp sina spännande projekt som ingår i Ung företagssverksamhet och detta ingår i kursplanerna.

Mediaprogrammet på den ena gymnasieskolan hade skapat en skoltidning som har vunnit första pris i en landsomfattande tävling. Jag blev mycket imponerad över deras verk och med den entusiasm som projektmedlemmarna visade. Jag frågade dom om hur många timmar kursen var på och det var inte mer än 100. Jag frågade om dom hade jobbat över någon gång, för jag insåg att arbetet hade tagit betydligt mer än 100 timmar för var och en av dem. De ska ju förutom att skapa en bra produkt även utveckla samarbetet, lära sig hantverket, säkert misslyckas ett antal gånger innan man har allt på plats. Jo, dom hade ibland jobbat hela nätterna ... och såg så nöjda ut för det dom uppnått.

Sedan besökte jag andra hörnet av utställningslokalen och där hade en annan av gymnasieskolorna ett antal montrar. Jag fastnade för en som stod mitt i lokalen som handlade om smink. Jag vet ingenting om smink, så mitt intresse väcktes av den professionella framtoning som en av eleverna hade när jag kom in. Han fångade mitt intresse och på så sätt kompenserade för avsaknaden av belysning av den fina montern. Jag påpekade detta och hörde mig för litet om hur dom jobbade och gav något allmänt råd kring marknadsföringen. Jag lämnade mitt kort och gick vidare.

I måndags ringde VD för sminbolaget och undrade om jag ville vara deras rådgivare. Gissa om jag blev glad! Att få förtroendet att få hjälpa ungdomar med deras företagande. Jag ser verkligen fram emot att få lära mig om hur gymnasieelever ser på sin företagsverksamhet och i den värld dom lever i och kunna få dela med mig av mina erfarenheter från mitt långa yrkesliv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar