onsdag 7 december 2011

Tydlig företagskultur - ett praktiskt exempel

Idag var jag på frukostmöte hos min samarbetspartner Netcompetence. Massor med besökare på plats. Vi fick en presentation om att utbilda 1200 personer på en månad. Det gäller säsongsarbetare på Gröna Lund. Uppgiften var att alla anställda på Gröna Lund ska få hundratusentals besökare att ha roligt och skratta, känna sig jättenöjda och sugna att komma tillbaka igen.

Det gäller för Gröna Lund att komma rätt när man bestämmer sig för hur man vill att besökarna ska uppfatta sina upplevelser. Man måste bestämma ett antal policies för att nå dessa mål, skapa effektiva processer för rekrytering och utbildning, drift av nöjesfältet, bemanning, m m så att man inte gör bort sig ekonomiskt.

Företaget har därför jättetydliga mål för vad verksamheten ska kännetecknas av. Medarbetarna kallas för artister. Det är en medveten tanke, förstås. Artister gör oss åskådare glada. Att sätta ett epitetet "Artist" på medarbetarna gör ju att de lättare identifierar sig med en roll som artist - en artist som ska glädja andra.

Man är tydliga vid rekryteringen med företagets förväntningar på artisterna. Alla som vill arbeta på Gröna Lund måste ställa upp på dessa förväntningar. Man testar detta på ett tidigt stadium.

När man anställts så kommuniceras företagets kultur konsekvent. Ett exempel är att när artisterna loggar in på sin e-utbildning på nätet så möts man av layout, språk, känsla m m som präglas av företagets kulturella framtoning. Denna visas konsekvent på alla sidor och i dialogerna. Man har varit mycket noggrann med att få det grafiska utseendet och språket att följa företagets framtoning.

Man följer hela tiden upp hur artisterna lyckas i utbildningarna och man har praktiska utbildningar på av allt från hantering av attraktioner till att steka goda hamburgare. Man är jättetydlig i sin kommunikation med artisterna - både på datorskärmen som verbalt i mötena.

Man håller träning i att hantera olika möten så att man gör rätt som artist eller chef. Man har t ex utbildning i hur man ger feedback som chef (!)
(Jag vet från mina uppdrag att just feedback är en brist på de flesta arbetsplatser vilket är synd för det är en mycket viktig faktor för att skapa goda prestationer hos medarbetarna.)

Jag är övertygad om att alla verksamheter kan skapa fungerande företagskultur och att det är lönsamt. I Grönans fall gällde det att på kort tid rekrytera människor med rätt attityd. Dessa ska sedan i rollen som artister ska utföra i många fall mycket ansvarsfulla uppgifter som att få besökare att uppleva att dom bryter mot naturlagarna och i andra fall uppgifter som är mer "vanliga uppgifter" på ett sätt som får publiken - förlåt - besökarna att känna sig glada och förväntansfulla.

Ja, Grönan har tränat på detta många gånger. Dom har successivt utvecklat sin kultur och sina processer för att bemanna och administrera. Dom satsar på att bli bättre varje år! Dom ger aldrig upp utan hittar alltid nya mål dom vill uppnå för att bli ännu litet bättre.

 Jag vill säga till alla er som läser mina rader och som känner litet avund på Gröna Lund som lyckas så väl, att först sätta mål för hur era kunder/omgivning/kontaktyta ska uppfatta er. Ta er en rejäl funderare om ni inte redan har detta klart för er. Sedan utarbeta en plan för genomförande och uppföljning. Skaffa goda rådgivare och metoder. Det finns massor med forskningsbaserat stöd, erfarenheter i andra verksamheter m m som ni kan dra nytta av.

Lycka till - låt alla dina medarbetare lyckas i jobbet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar