torsdag 1 november 2012

Upplevelsebaserad arbetsplats?

I den allmänna retoriken i dagens samhälle har ett nytt begrepp smugit sig in. Det förekommer snart överallt. Det jag tänker på är ordet Upplevelsebaserad. När du handlar mat i din supermarket ska ditt besök vara en upplevelse. Ska du handla kläder så bör du helst få en upplevelse. Sitter du i kön till ett möte i din bil ska bilköandet vara en upplevelse (helst positiv får jag förutsätta) i din fina bil och framför det nydesignade rödljuset. Kollar du på din smartphone ska du ha en upplevelse. Snart får man en inbjudan till att hälsa på hos tandläkaren för att få en upplevelsebaserad tandutdragning utan bedövning.

Jaja jag har skojigt nu när jag skriver ... jag är antagligen under inflytande av en upplevelse ...?  .

Kanske har ordet upplevelse fått en annan definition på senare tid. Förr var en upplevelse något enormt, sällsynt och nästan andligt. Så du förstår kanske att jag blir litet villrådig när jag hör om alla upplevelser som eftersträvas.

Antagligen strävar man i rekryteringsannonserna att jobbet vara upplevelsebaserat - har väl inte studerat platsanonnserna så noga, men jag skulle inte bli förvånad om det inte smugit sig in ett "Upplevelsebaserad arbetsplats"?

Men är det egentligen så tokigt? Vad är en härlig upplevelse på jobbet för dig? Kan du tänka dig det? Eller så har du det alltid. Är du chef som läser mina rader - hur har du det. Upplevelse ... ? Hur har dina medarbetare det..? Törs du tänka vilka upplevelser de har? Vilken upplevelse är det för medarbetare och chefer att känna att de lyckas i jobbet. Att de får feedback, att ha flyt i jobbet, fullt ös, härliga arbetskamrater, stimulerande uppgifter, tydliga mål, och uppskattning?

Kanske nåt att fundera på ... ? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar