onsdag 11 september 2013

Att välja och välja bort - chefen - viktigt för den som vill lyckas på jobbet

Jag följer Patrik Nordkvists blogg Försäljningschefen som har en artikel som fick mig att le.

Jag bloggar om att alla vill lyckas på jobbet både som chef och som medarbetare. Patrik bloggar fokuserat på att lyckas som säljare. Det är egentligen ingen skillnad om man vill lyckas i jobbet oavsett om man jobbar som säljare eller i en annan roll. Alla har i stort samma drivkrafter - om jag får tro den arbetsvetenskapliga forskningen.

För att lyckas i jobbet gäller för många att de måste då och då måste välja för att göra rätt i sitt jobb. Man kan inte göra allt, utan man måste välja det viktigaste.

Patrik skriver en av de viktigaste sakerna man ska tänka på som säljare är att välja och välja bort - chefen. D v s att jag som medarbetare måste välja vem jag vill ha som chef.  Jag kan inte nog instämma i Patriks konsekvensinriktade råd. Hans räd gäller egentligen för alla.

Du som medarbetare eller chef, oavsett sysselsättning har bl a ett ansvar och det är att välja den arbetsplats med de förutsättningar som du behöver för att kunna lyckas på jobbet. En viktig faktor att överväga är just chefen.

Läs gärna Patriks artikel om detta .

Min kommentar till Patriks blogg är att Patrik pekar på en trend som blir allt starkare på arbetsmarknaden. Nämligen att det blir allt viktigare att arbetsplatserna är attraktiva som arbetsgivare. D v s att de drar till sig rätt arbetskraft och för att kunna göra detta se till att alla får goda möjligheter att lyckas på jobbet. Oavsett sysselsättning och roll.

Så, det gäller för arbetsgivare och chefer att studera vilka faktorer som har störst påverkan på hur medarbetarne och underställda chefer upplever sina förutsättningar för att lyckas på jobbet och sedan jobba för att dessa blir optimerade! Ständigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar