tisdag 21 juni 2011

Lyckas i jobbet ifall du har tydlig målbild

Jag läste i helgens DN artikeln Ordspråk i hjärnan som visade på orsakerna till vår motvilja till förändringar.

Tänk dig att du har en viss situation - hemma, på jobbet eller i livet och du vill ändra på din situation. Det visar sig att hjärnan gör hela tiden kalkyler över vad man riskerar att förlora med en förändring. Det är få människors hjärnor som fokuserar på chansen till vinst. Det är därför det känns så motigt att göra en förändring eftersom jag överlever ju med det jag har och jag riskerar att förlora det jag har ifall jag satsar på något nytt i mitt liv.

Men, det finns ju entreprenörer och våghalsiga individer. Har dom en skruv lös? Kanske, men inte nödvändigtvis.

Det är så att den person som har en mycket stark föreställningsförmåga lever i föreställningen att han eller hon befinner sig i sitt mål. Dom är redan där. Dom märkte knappt att dom när dom passerade tvivlens och rädslans fas som innebar rädsla för att tappa det man har. I deras föreställningsvärld så sitter dom redan i målet. Detta innebär att dom agerar på som om dom redan är i målet och då uppnår dom även målet som vi andra ser det. Jag har själv sett att om jag ändrar mitt sätt att vara så ändrar sig min omgivning. If you change, the world changes. Det vill säga, agerar du som om du befinner dig i ditt mål så upplever omvärlden att du kanske gör det och din dröm blir självförverkligad.

Tänk dig en höjdhoppare som ska göra sitt livs hopp, han känner efter hur det känns att ha landat på mattan efter luftfärden. Han känner hur det är att göra ansatsen, ta skuttet och sen flyga över ribban och så dala ensam ned i mattan. Ribban hänger kvar däruppe på två å fyrtio. Och höra publikens jubel.

Det går att träna upp föreställningsförmågan ifall du behöver det för att nå dina mål. Det kan ta tid och kraft, men det går och det är fantastiskt att vara i målet. Tro mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar